Eye to Eye, Chiharu Shiota
Het schrijven van de blogs helpt me om mijn gedachten te ordenen, maar tegelijkertijd denk ik dat het voor de lezer op deze manier wel veel informatie is om door te nemen. Ik heb daarom in mijn eerder geschreven blogs steeds de belangrijkste stukken onderstreept. In dit blog ik mijn ontwikkeling richten verschillende afstudeeronderwerpen samenvatten.
Wie ben ik?
Ik heb een brede steeds wisselende interesse op creatief gebied. Ik ben niet het type specialist, want ruim voor ik die status bereik, ben ik al weer door iets anders gegrepen. De liefde voor de natuur, het zoeken naar verbinding met natuur zijn thema's die door mijn achtergrond als dierwetenschapper en biologiedocent met mijn werk vervlochten zijn. Daarnaast kan ik slecht tegen onrecht. Hierdoor voel ik me ook aangetrokken door meer maatschappelijke thema's en een sociale invalshoek voor mijn kunstenaarspraktijk.
Maakstrategieen
Maken om het maken, Maken met mijn lichaam, Maken als dialoog, Maken om te verbinden?
Valkuilen
Ik denk vaak te groot, maar bij afbakening verlies ik de interesse, zie ik te veel beren. Met iemand mijn ideeën bespreken kan dan goed helpen om enthousiast te worden voor een kleinere vorm van het project.
Door mijn universitaire achtergrond in een beta studie vind ik de onderzoeksmethoden in het kunstonderwijs soms wat verwarrend. Ik moet niet vergeten dat het gaat om een onderzoek naar iets waar ik zelf gewoon meer over wil weten en dat het niet allemaal per se wetenschappelijk verantwoord en onderbouwd hoeft te zijn.
Ik kan te veel in een richting gaan denken. Het is goed om een bredere visie te houden en ook het tegengeluid te onderzoeken, en beide kanten van de zaak te belichten.
Ik verval vaak tot schrijven, terwijl ik andere methoden ook leuk vind om te onderzoeken. Ik kan ook voor de verslaglegging zoeken naar methoden waarbij ik ook dat deel al makend zou kunnen doen. Sonia adviseerde me om eens te kijken hoe de kunstenaars in de jaren 60 en 70 dat deden.
Het collectief
Wat nou als we als collectief samen afstuderen (Marian, Joyce, Mikal, Sonja en ik)? En wat is daarin dan de rol van het zijn van een collectief? We zijn meerdere keren bijeengekomen om dit te onderzoeken en hebben het thema wederkerigheid gekozen om nader te onderzoeken. Ook vragen als wat het inhoud een collectief te zijn en hoe je als collectief samen kunt afstuderen zijn het onderzoeken waard.
Ideeen voor onderzoek en onderzoeksmethoden
Ik wil me graag richten op het maken (schilderen, druktechnieken, beelden maken) dit laatste half jaar, omdat ik het idee heb dat ik daar nog het meest te leren heb.
Mogelijke onderzoeksvragen
Hoe stimuleer je meer wederkerigheid in het leren tussen leerlingen onderling, tussen leerlingen en docenten over en weer en tussen docenten onderling?
In hoeverre zorgt transdisciplinair leren en het hiermee bieden van een breder perspectief voor een verdieping van de motivatie van leerlingen?
Hoe stimuleer je wederkerigheid binnen de wijk/tussen de wijkbewoners dmv creatieve workshops?
Kun je natuurbeleving stimuleren door middel van het gebruik van kunstvormen?
Wat is de toegevoegde waarde van kunstenaar zijn binnen een collectief?
Hoe maak je samen kunst? (als collectief en hoe begeleid je dit als docent als je bijvoorbeeld met de klas een gezamelijke installatie wilt maken?
Inspiratie en maakideeen
Embodied painting bijvoorbeeld gekoppeld aan abstract expressionisme. Hoe leer ik dit aan mijn leerlingen? Hoe breng ik mijn artistieke praktijk in de les?
Kiezelwieren die het wad in ieder seizoen van kleur doen veranderen.
Vertragen, versnellen, herhaling, tijd, tijdsbesef, seizoenen, rond (dit zou een thema kunnen zijn om te schilderen)
Het wad: getijdengebied, constante verandering, seizoenen, kringloop, verbinding, natuurlijk netwerk, overleven, adaptatie (interessant bij vraag over samenwerking, collectief)
Vogelwachter worden op Rottemeroog en daarvan verslag leggen in woord en beeld (vertragen)
Natuurlogboeken, verzameling (Der naturen bloemen -Jacob van Maerlant, 1270), Humboldt (combi ordenen in combi met kunst), Sauerby, Maria Sibilia Merian, Patricia Kaarenhout (zie Dr. Nasr's Rariteitenkabinet)
Nieuwe sprookjes schrijven en illustreren over de gruwelen van deze tijd.
Biologieboek vanuit de kunst
Een kinderboek schrijven en illustreren
Een mobiel rariteitenkabinet (bio/kunst workshops)
Een zelfgebouwde hut in de natuur van waaruit ik workshops geef op het gebied van natuurbeleving en kunst.
Комментарии