17-11-2023
18:00-21:30
Diner Marieke
Het thema is wederkerigheid. Binnen een maand hebben wij individueel gewerkt aan dit onderwerp. Hiervoor heeft het collectief het boek Een vlecht van heilig gras gelezen, Robin Wall Kimmerer. Vanavond komen wij bij elkaar en presenteren wij onze bevindingen. Meer informatie is te vinden op de persoonlijke blogs.
Marian:
Marian deelt een persoonlijk verhaal over natuurlijk begraven en wat daarbij komt kijken.
Ook laat zij een PowerPoint zien met literaire onderbouwing over de inhoud van wederkerigheid. Ze vertelt enthousiast over haar studie antropologie en haar ervaringen in Suriname. Ze vertelt over het ruilen van schelpen, maar ook over Nextdoor in Nederland en hoe je als buurt kan verbinden. Ze vertelt over het grote klimaatprotest met 70.000 mensen in Amsterdam en de verdeeldheid, over oorlog en oorlog binnen het klimaat. Over de VPRO-uitzending op 28-11-2023 en de klimaatverkenning. Ze vertelt over de economie van het geven en nemen binnen de hedendaagse kunst en ook over de mecenas oftewel weldoener. Toegelicht door Prof. De. Helleke. Als laatste verrast ze ons met Ines Doujak en haar expositie dat verbonden is aan het thema van het boek.
Mikal:
Mikal vertelt over haar wandeling naar haar atelier en hoe zij wederkerigheid, tijdens de wandeling tegenkwam. Zo vertelt zij dat zij een container tegenkwam en naast deze container stonden de deuren en ramen met glas erin. zij bedacht hoe zij dit zou meenemen, dan dit om zou smelten tot een abstracte vorm en het daar dan weer terug zou doneren. Het idee dat wederkerigheid ook een transformatie kan zijn, heeft zij in beeld vastgelegd met het versmelten van glazen borden en bekers.
Mikal, omgesmolten glazen borden en bekers.
Mikal bezocht de Kunsthal en de expositie van Ai Weiwei. Na de val van Mao werd er veel gesloopt en heeft Ai Weiwei oude stoeptegels bewaard. Ook heeft hij keramiek verpulvert en bewaard in glazen potten. Mikal vertelt over het herwaarderen van haar spullen en de herinnering die dat oproept. Zij spreekt hierbij haar irritatie uit over dat ze haar Nike schoenen heeft gepoetst. Alleen het huisje dat haar opa voor haar heeft gemaakt met zoveel liefde en inspanning heeft al die tijd onderin een stoffige doos gelegen.
Mikal, stilleven met spullen voordat zij 16 werd.
Marieke:
Marieke laat op haar website www.mariekevanklink.com foto’s zien van haar tijd bij de Sami. Ze vertelt over het respect naar de natuur en dat bij de slacht van een rendier alles wordt gebruikt. Ook laat ze een filmpje van apen zien dat gaat over de eerlijkheidsstudie van betaling, hier krijgt het ene aapje komkommer en het andere aapje druiven. Het aapje wat komkommer krijgt gaat uiteindelijk in protest.
Marieke vertelt over Dr. Nasrs Wunderkammer en 500 tekeningen
van kostmossen. Ze legt mutualisme in de natuur uit, waarbij beide partijen
voordeel hebben. Ze pakt haar tekening erbij, waarop een uitvergroting van een korstmos te zien is. Zo legt ze uit, dat dit bestaat uit lagen van bacteriën en algen en dan weer bacteriën en dan weer algen. Ze snijdt haar in stukken, en geeft ieder uit het collectief er een. Ze vraagt ons komende maand hierop een reactie te maken.
Marieke, detailtekening korstmos.
Sonja:
Sonja heeft onderzocht wat wederkerigheid met haar doet.
“Wij willen de natuur voor ons laten werken, maar de natuur gaat zijn eigen weg.” Ze zegt dat zij ging maken om te maken en tijdens het maken ging het bij haar om het begrijpen. Haar werk prikkelt de zintuigen. Je ruikt het heilige gras uit het boek oftewel veenreukgras. Je ziet compositie, het perspectief en de bijpassende kleuren.
Sonja, vlechtwerk.
Joyce:
1, 2, 3 buig en graaf. 1, 2, 3 buig en graaf. Joyce verwijst naar het boek waarin vrouwen in hun eigen taal het heilige gras na 400 jaar terug planten. Ze verwijst naar Mattheüs 7, wat u niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Ook haalt zij De Eindtijd Revue van TR Producties aan. Wat gaat over wanhopen en het voorbereiden op het einde der tijden. Joyce verwijst naar 3 benaderingen die haar aanspreken. Het Bijbelse, het goddelijke (spirituele) en het letterlijke (relaties).
Ook vertelt ze over het gedichten maken met chat-GTP en haar experimenten met alcoholinkt. Ze richt zich op haar hoop om de Nazca lijnen te onderzoeken en vertelt over haar ervaring toen ze hier overheen vloog.
Haar hoop om weer te beginnen met textiel, naaien en borduren. Waar ze ooit aan begonnen was, maar verwatert was met de verantwoordelijkheden in haar leven. Ze haalt haar vierkante doosjes tevoorschijn. In het collectief krijgt ieder er een en zij lezen de bemoedigende boodschap. Sonja en Marieke giechelen bij het lezen. Mikal krijgt een warm theegevoel en Marian mompelt, dat dat zo is.
Joyce, doosjes met bemoedigende uitspraken
Reflectie op tweede bijeenkomst
Ik zie het heel erg zitten om met ons collectief af te studeren. Ik voel me omringd door warmte en genegenheid als we samen zijn. Ik durf alles te bespreken met deze vrouwen. We hebben van Sjoerd Westbroek tijdens de eerste twee studiejaren de Critical Response Process methode van Liz Lerman aangeleerd gekregen. Hierdoor hebben we veel ervaring met het elkaar op een veilige manier feedback geven en vragen van vaak toch vrij gevoelig liggend werk. Ik denk dat we hier zeker veel aan zullen hebben als we tijdens het afstuderen feedback willen op ons werk. Het lijkt me interessant om te onderzoeken hoe dit ons weer verder helpt. Het lijkt me ook een uitgelezen kans om te onderzoeken hoe we op elkaars werk kunnen reageren (het eerste experiment heb ik tijdens deze bijeenkomst ingezet) of hoe we samen een kunstwerk kunnen maken. Dit zou je dan weer kunnen koppelen aan hoe je leerlingen begeleid als je hun samen een kunstwerk laten maken. Denk bijvoorbeeld aan het begeleiden van een klassikaal te ontwerpen en te bouwen installatie.
Comments